seo-voor-afbeeldingen.jpg

Het belang van afbeeldingen voor SEO

Goede posities in zoekmachines, waaronder de grootste Google, hangt af van een enorm aantal factoren. De hele website moet goed geïndexeerd kunnen worden en de techniek en content moeten in orde zijn. Met content bedoel ik teksten, afbeeldingen en video’s. Hierbij gaat het om kwaliteit en kwantiteit.

Een website moet er netjes en verzorgd uitzien en je moet voldoende en goede informatie bieden over elk onderwerp die je behandeld. Google ziet graag dat je deze onderwerpen op een unieke manier van alle kanten belicht, het liefst aangevuld met afbeeldingen en eventueel afbeeldingen.

Niet alleen de teksten dienen uniek te zijn, maar ook de afbeeldingen die je gebruikt ter verduidelijking van je product of boodschap. En hier is in de meeste gevallen enorm veel winst te behalen. Je afbeeldingen zijn als je het goed aanpakt zichtbaar in Google Search en Google Images. Maar dan moet je wel in SEO termen denken. Doe je dit niet dan winnen je concurrenten het van je die zich daar wel op focussen.

Hoe worden je afbeeldingen zichtbaar in Google?

Hoe zorg je er nu voor dat je afbeeldingen zichtbaar worden in Google? Om te beginnen moeten ze uniek zijn. Vaak zien we dat afbeeldingen “geleend” worden van het internet, of dat productafbeeldingen aangeleverd worden door de leverancier of fabrikant. Dit is lekker makkelijk, maar hierdoor is de kans erg groot dat ook je concurrenten dezelfde afbeeldingen gebruiken.

Voor grote spelers zoals AH, Zalando of Coolblue is dit niet zo’n groot probleem. Deze websites hebben de autoriteit (vertrouwen van Google) om sowieso wel hoog te eindigen in de zoekresultaten ofwel search engine result pages (SERP). Behoor je niet tot deze grote bedrijven dan zul je creatief moeten zijn. Uniek is hierbij het toverwoord.

Je zou een veelgebruikte afbeelding kunnen voorzien van een tekst of je logo. Maar ook het spelen met de belichting of het formaat maakt al verschil. Om het SEO plaatje compleet te maken spiegel je de afbeelding, en voorzie je hem van EXIF metadata.

Wat echt goed werkt is een collage. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke collage. Hiervoor heb ik bestaande afbeeldingen een ander formaat gegeven, bijgesneden en een eigen bestandsnaam gegeven. Dit kan met een programma als Photoshop, maar er zijn ook goede intuïtieve online tools te vinden zoals Photojoiner. Wees creatief, leef je uit en check Google images voor de resultaten.

Wees niet te gehaast, Google kan er een dag maar soms ook weken over doen om je afbeeldingen te indexeren.

seo voor afbeeldingen

Samengevat

  • Zorg voor unieke afbeeldingen.
  • Bied ze zo groot mogelijk aan, tenminste 950 x 950 pixels.
  • Verzin een goede relevante bestandsnaam.
  • Maak gebruik van compressie voor een minimale bestandsgrootte.
  • Maak gebruik van cache en eventueel een CDN.
  • Zorg voor relevante omringende teksten en alt-teksten.
  • Gebruik in de bestandsnaam alleen tussenstreepjes en geen laag streepje (underscore).
  • Vul de EXIF metadata goed in.

Meer weten over afbeeldingen of SEO in het algemeen?

T. 038-3338838 (vragen naar Tonny)
E. info@mageshops.nl

Het belang van afbeeldingen voor SEO
Share this post