magento-seo-eenvoudig.jpg

10 Magento SEO tips in begrijpelijke taal

Laatst bijgewerkt: 12-4-2017

“Kijk je liever naar een filmpje dan het lezen van tekst? Onderaan deze pagina vind je de video over Magento SEO. Veel succes met de vindbaarheid van je eigen Magento webshop – Tonny Duiveman

=======

Wat is Magento SEO?

Magento SEO is een samenvoeging van twee op zichzelf staande zaken, te weten Magento en SEO.
Magento is open source webwinkel software en SEO staat voor Search Engine Optimization. Gecombineerd en goed uitgevoerd zorgt Magento SEO voor goede posities in zoekmachines van informatieve pagina’s, categorieën en productpagina’s van een Magento webshop.

=======

Iedereen is op zoek naar de ultieme Magento SEO tips. Hieronder vind je de belangrijkste tips waarmee wij onze klanten extra omzet én winst bezorgen.

Helaas lijkt niemand te weten hoe de optimalisatie van een Magento webshop echt werkt. En om eerlijk te zijn; ook deze tips helpen je niet meteen aan topposities. Je kunt namelijk enorm veel fouten maken tijdens het SEO proces.

Neem de variabele timing. Voer je onderstaande Magento SEO tips te snel uit dan ziet Google hier vrijwel zeker manipulatie in van de zoekresultaten. Of, je gebruikt de juiste zoekwoorden maar plaatst ze niet vooraan in je browser-title, de zoekwoorddichtheid is te hoog of te laag in je <body>, de URL is te lang etc. Of je hebt duizenden inlinks maar je anchorteksten zijn allemaal hetzelfde en je links komen van te weinig verschillende IP adressen of domeinen. Zomaar een aantal zaken die alle goedbedoelde Magento SEO tips teniet kunnen doen.

=======

“De Magento SEO tips op deze pagina helpen je echt een eind op weg. Lukt het niet, neem dan contact op met ons bedrijf voor professionele Magento SEO begeleiding.”

Magento SEO1. De tekst op je homepage met de focus op keywords

SEO gaat in hoofdzaak over tekst, bij Magento SEO is dat niet anders. De vindbaarheid van de homepage met goede zoekwoordposities hangt voor het overgrote deel af van de welkomsttekst. Dit bereik je met zoekwoorden en -zinnen (keywords).

De zoekwoorddichtheid moet daarbij niet worden overdreven. Onder de noemer “keyword stuffing” kun je in de problemen komen bij Google. Let bij de opbouw van de tekst op het gebruik van kopteksten (H1) en subkoppen of alineaheaders (H2 of H3). Ook erg belangrijk is de browser title. Plaats hierin niet meer dan 5 belangrijke zoekwoorden en hou het interessant voor Google en je doelgroep.

Het verhaal op de homepage kun je aanpassen in de Magento backend onder CMS > Pagina’s. Daar zoek je in de tweede kolom naar “home”. Onder tabblad “Inhoud” kun je ook de browser title aanpassen, zie “Titel (wordt bij sommige templates getoond)”.

Bij tabblad Meta-gegevens kun je de welbekende keywords (Sleutelwoorden) en description (Beschrijving) invoeren. Keywords zijn niet belangrijk voor Google, maar nog wel voor Bing. Ik zou wel gebruik maken van keywords, al is het alleen al om helder te krijgen en houden waar je de betreffende pagina op target.

Vul de description alleen in als je ook werkelijk iets belangrijks in de Google omschrijving wilt tonen. Herhaal dit dan ook in de tekst op de pagina zelf. Bezoekers moeten deze zoekwoorden tenminste terug kunnen vinden met Ctrl + f. Niets is zo frustrerend als een tekst vinden in Google, waar vervolgens niks over te vinden is in de tekst op de geopende pagina. Je zou ook de meta description leeg kunnen laten, Google bepaalt dan aan de hand van de zoekopdracht welke zin (snippet) uit de tekst getoond wordt.

Heeft “Home” eenmaal een bepaalde waarde in Google, dan kun je in de welkomsttekst hyperlinks toevoegen naar dieper gelegen categorieën, producten of landingpages. De waarde wordt dan in bepaalde mate doorgegeven waardoor je belangrijkste pagina’s beter zullen ranken in Google, Bing etc.

2. De inleidende tekst op de categoriepagina

Als inleiding van een categorie biedt Magento aan het begin van de categorieweergave de mogelijkheid om een tekst te plaatsen. Deze tekst moet overeenkomen met de producten die voorkomen in de categorie. Om een tekst aan een categorie toe te voegen ga je naar Catalogus > Beheer categorieën. Open een categorie en plaats de tekst naast “Description” (dit is niet de meta-description, die vind je verder onderaan de pagina). De “Page Title” is de title die in de browser getoond wordt.

Categorieën zijn waardevolle pagina’s als het om SEO gaat; je kunt er een goede onderwerp-gerelateerde tekst op kwijt die versterkt wordt door de producten in de betreffende categorie. Geef de producten dan wel een goede title mee. Dus niet “Broek, maat 32-34” maar bijvoorbeeld “Stretch spijkerbroek Gstar, lage taille”. Dit is duidelijker voor de zoekmachine en je (be)zoeker.

Een voorbeeld categoriepagina van de ANWB (Magento shop);

De ANWB maakt van elke categorie een geoptimaliseerde pagina

De ANWB maakt van elke categorie een geoptimaliseerde pagina

In dit voorbeeld is duidelijk te zien wat de ANWB wil bereiken; hoge posities in Google door goeie informatieve teksten ondersteund met afbeeldingen. De categoriepagina’s zijn geordend opgebouwd en bieden bezoekers alle informatie die ze zoeken. De bounce rate op dergelijke pagina’s is zeer laag. Ook dit heeft een positieve invloed op de posities.

3. Speel met tekst op je productpagina’s

De productpagina kent standaard twee posities om tekst te plaatsen; de korte en de lange omschrijving. Deze vind je onder Catalogus > Beheer producten. Klik op een product uit de lijst en vul je teksten in naast Omschrijving en Korte omschrijving. Wat hier verder van belang is zijn de invoervakken onder tabblad “Meta-gegevens”. Hier kun je namelijk de zeer belangrijke browser title (Meta Title) toevoegen.

Heb je de title of naam van het product juist geformuleerd dan is het zaak om Google voldoende duidelijk te maken welk product het is. Doe dit aan de hand van de tekst, de context waarin de title staat en gerelateerde zoekwoorden. Om je hoofdzoekwoord of -zin te versterken kun je ook een script laten inbouwen die de title automatisch herhaalt op verschillende paginaposities. Meer hierover vind je op https://mageshops.nl/magento-seo, scroll naar beneden en zoek naar de koptekst “Magento SEO Tweak”.

4. Maak van informatieve landingpages doorlopende bezoekersmagneten

Landingpages zijn pagina’s waarop een (be)zoeker je website binnenkomt. Dit kunnen alle pagina’s zijn zoals homepage (index.php), productpagina, categorie en contactpagina. Omdat het voor een klant storend kan zijn om een heel verhaal te moeten lezen bij een product, de categorieweergave of een eenvoudige contactpagina, kun je aparte landingspages inzetten. Hierin kun je een volledige informatieve tekst kwijt met een groot aantal belangrijke zoekwoorden. Voor Magento SEO is het belangrijk dat je probeert om tenminste 900 woorden te gebruiken, en de pagina “verrijkt” met afbeeldingen en eventueel video’s.

Op een product- of categoriepagina kun je verwijzen (linken) naar een landingspage en andersom. Is het verhaal technisch en tekstueel goed opgebouwd dan kan dit een waardevolle bezoekersstroom opleveren. Landingpages kun je maken in Magento onder CMS > Pagina’s. Je kunt hier zelf bepalen welke URL je wil gebruiken. Zorg er dan ook voor dat je belangrijkste zoekwoord er in voorkomt.

Om de landingpage op te laten nemen in Google link je hem onderaan je website in de footer. Hiervoor ga je naar CMS > Statische blokken. Meestal staat hier standaard een blok met “Footer links”. In dit blok kun je de link naar je landingspagina plaatsen. Wordt het te druk in de footer controleer dan of de pagina tenminste in de sitemap voorkomt.

5. Meer bezoekers in je shop met Google images en YouTube

Veel mensen gebruiken afbeeldingen en video’s om producten te zoeken. Zo zijn Google images en YouTube respectievelijk de nummers 2 en 4 als het gaat om de meest gebruikte zoekmogelijkheden. Om bijvoorbeeld een nieuwe smartphone te kiezen zijn er tal van afbeeldingen en “unboxing” video’s te vinden.

Om een afbeelding hoog te positioneren in Google images zorg je er voor dat de afbeelding de juiste naam heeft, geplaatst is in een goede omringende tekst en het liefst in de map “Images’ op je hostingpakket. Dit geldt ook voor video’s, al kun je deze vaak beter in een map “Media”, “Video” of gewoon “Films” plaatsen.

6. Maak gebruik van synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Om Google duidelijk te maken waar je verhaal over gaat gebruik je synoniemen en gerelateerde zoekwoorden. Als wij schrijven over SEO moet duidelijk worden dat het niet over Sociaal Economisch Onderzoek gaat maar over Search Engine Optimization. Dus vullen we het verhaal aan met zoektermen zoals vindbaarheid, online, webdesign, website, webshop, magento, marketing, SERP etc.

De context waarin je hoofdzoekwoorden staan is erg bepalend voor de waarde die Google geeft aan je verhaal. Met die wetenschap is het geen overbodige luxe om een uitgebreid verhaal te schrijven. Doe je best, wees creatief en leef je uit!

7. SMO (Social Media Optimization) & SEO

Iedereen vindt dat je sociaal en up-to-date moet zijn. Dat vindt Google ook. Het is belangrijk dat je meedoet aan tenminste Facebook, Twitter, Pinterest en Google+. Hierop plaats je korte teksten en verwijst je “vrienden” of “volgers” door naar het betreffende artikel of product op je webshop met een link. Dit zijn de social signals die Google belangrijk vindt en steeds belangrijker gaat vinden. De correlatie tussen sociale aandacht en hoge posities is in meerdere onderzoeken bewezen. Ofwel, de top 30 websites in Google hebben stuk voor stuk veel berichten en aandacht op social media. Deze trend zet zich voort in 2016.

Google+ neemt binnen het social media landschap een aparte plaats in. Het is geen gesloten community zoals Facebook of Twitter. Onder de noemer “Search, plus Your World” bepaal jij wat mensen in jouw Google+ “kringen” (volgers) te zien krijgen. Het zit namelijk zo; als jij onze website mageshops.nl plust, en een volger uit je kringen zoekt naar Magento, dan staat onze website voor jouw volger bovenaan in Google. Dat komt omdat je onze website volgens Google de moeite waard vindt om aan te bevelen. Google+ heeft hiermee een zeer grote impact op gepersonaliseerd zoeken.

magento-social-media

Meer over Search, plus Your World vind je op https://googleblog.blogspot.nl/2012/01/search-plus-your-world.html

Google Local is een must om lokaal goed gevonden te worden (Google Maps). Dit kun je positief beïnvloeden met Google Mijn Bedrijf. Hier kun je een of meerdere (local) G+ bedrijfspagina’s maken die opgenomen worden rechts in de zoekresultaten, of in de local 3-pack net onder het getoonde kaartje. Zorg ervoor dat deze pagina’s voorzien zijn van tekst, nieuwsberichten, volgers en beoordelingen.

8. Technisch belangrijke zaken die zorgen voor hogere posities in SERP’s

Zorg ervoor dat je webshop technisch optimaal functioneert. Zo moet de webshop goed gespiderd kunnen worden door Googlebot en overige zoekmachine crawlers. Dit realiseer je met de menu-structuur, canonical URL’s en de sitemap of sitemaps. Sitemaps voor Magento kun je aanmaken onder “Catalogus > Google Sitemap. Automatisch sitemaps laten generen kan onder “Systeem > Configuratie > tabblad Catalogus” Zoek op deze pagina naar het tabblad “SEO”; Automatisch aangemaakte sitemap inschakelen. Hier vind je ook de instellingen voor canonical URL’s.

Om de webshop snel te laten laden kun je hem het beste hosten bij een gespecialiseerde provider. Zo biedt Mageshops speciale, geoptimaliseerde en razendsnelle Magento webhosting pakketten aan. Onze servers communiceren perfect met Magento d.m.v. speciale software en een efficiënt ingericht Magento .htaccess bestand.

Ook het gebruik van het veilige HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure) wordt door Google gezien als een pluspunt en verbind er een hogere positie aan in de zoekresultaten. Meer over HTTPS vind je op Wikipedia.

9. Een snelle webshop is een must voor je bezoekers én Google

De snelheid van de webshop is in grote mate afhankelijk van het soort hostingpakket. Maar ook de afbeeldingen, video’s en de te laden scrips (extensies) bepalen voor een groot gedeelte de snelheid. In Magento is standaard een cache-tool aanwezig, te vinden onder “Systeem > Cache-beheer (Cachegeheugen Management). Deze cache functie werkt naar behoren.

Afhankelijk van het soort webhosting pakket kan de cache flink opgevoerd worden met scripts op de server en instellingen in de .htaccess. Dit verschilt per hostingprovider. Heeft je webdesigner enige kennis van de technische kant van o.a. Magento hosting dan is dit een eenvoudig klusje.

Uiteraard ben je van harte welkom om je webshop door ons te laten hosten. Hosten bij een zelfbenoemde Magento hostingprovider is in de meeste gevallen niet ideaal gebleken. Alleen een echte Magento expert kent immers de specifieke eisen van een Magento webshop, zeker ook als deze op maat gemaakte functionaliteiten heeft.

10. Creatief bloggen voor een gratis bezoekersstroom

Bloggen is een goede manier om je webshop onder de aandacht te brengen. Blogs met “grote lappen” tekst (minimaal 900 woorden) doen wonderen in zoekmachines, voornamelijk op zoekzinnen of “long tail keyphrases”. Maar een blog leent zich ook uitstekend voor de niches in je branche. Er is voldoende blogsoftware te vinden die geïntegreerd kan worden in Magento. Er zijn zelfs diverse WordPress plugins beschikbaar.

Waar wij de beste resultaten mee behalen zijn blogs van Blogger.com. Blogger is eigendom van Google, je vindt het onder je Google (Gmail) account. Google staat toe dat je een flink aantal blogs kunt aanmaken, met een maximum van 500!

Wat ook erg goed werkt met Blogger is je vindbaarheid vergroten in Google images. Op afbeeldingen heb ik ook een test gedaan met het Magento logo. Hiervoor heb ik https://magentologo.blogspot.nl/ gemaakt. De afbeeldingen hebben de juiste benaming en onderschrift meegegeven en in de juiste context geplaatst. Zoek je nu in Google images naar Magento, maar zeker Magento logo dan komt dit blog er goed uit.

Dit idee zou je naar je eigen blog kunnen kopiëren. Dit voorbeeld-blog ziet er niet fraai uit, maar voor de test is het voldoende. Wil je het er allemaal wat beter uit laten zien dan zijn daar genoeg mogelijkheden voor binnen de Blogger editor. Ons hoofdblog (visueel aantrekkelijker) vind je op https://sitespot.blogspot.nl.

Tot slot

Goed vindbaar zijn in Google is afhankelijk van erg veel factoren. In Magento kun je SEO technische zaken aanpakken en in Magento 2 zijn daarin een aantal verbeteringen doorgevoerd zoals ritch snippets en microdata, maar ook dat verricht geen wonderen. Google past het algoritme op soms wel 500 punten per jaar aan waardoor professionele SEO support onmisbaar is. Vraag ons daarom gerust naar de mogelijkheden.

Voor een fractie van je marketingbudget zorgen we ervoor dat jou webshop de hoogst mogelijke posities krijgt en houdt!

Magento SEO op YouTube

Gratis Magento SEO tips voor je eigen webshop? Tel. 038-3338838 | E-mail: info(@)mageshops.nl.

admin10 Magento SEO tips in begrijpelijke taal
magento-shop-beginnen.jpg

Magento24.nl wordt Mageshops.nl

Vanaf het ontstaan van Magento zijn we (Netfort Marketing & ICT) ons meteen gaan verdiepen in dit geweldige e-commerce systeem. Omdat we van overtuigd waren dat we onze klanten beter van dienst konden zijn met een volledig op Magento gerichte website hebben we enkele jaren geleden Magento24.nl gelanceerd.

Nu kregen we afgelopen week een e-mail bericht van het “Magento Brand Team” met de vraag of we onze domeinnaam magento24.nl willen veranderen. Ze begrepen onze acties en uitingen volledig, maar onze domeinnaam zou geassocieerd kunnen worden het met het officiële handelsmerk. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wij wilden met onze domeinnaam enkel onze bezoekers duidelijk maken dat we echte Magento specialisten zijn.

Uiteraard hebben we begrip voor de situatie en hebben onze domeinnaam magento24.nl in goed overleg veranderd in https://mageshops.nl.

 

adminMagento24.nl wordt Mageshops.nl
Magento-Multistore-Infographic.png

Magento Multistore

Biedt je producten aan onder een groot aantal categorieën dan zou je kunnen overwegen om te gaan werken met een Magento multistore. Een aparte webshop gefocust op producten binnen een bepaalde groep of categorie.

Een mooi voorbeeld hiervan is het welbekende Coolblue. Coolblue heeft meerdere niche webshops met als doel de klant zo goed mogelijk te bedienen binnen een bepaalde productgroep. Denk hierbij aan speciale webshops voor seniorentelefoons, headsets, fietsendragers etc. Een niche webshop zorgt voor een overzichtelijk productaanbod en duidelijke productinformatie. Hierdoor zal een bezoeker je shop zien als autoriteit op een specifieke productgroep.

Een Magento multistore kan als doel hebben om de Nederlandse markt te bedienen, maar met hetzelfde gemak ga je over de landsgrenzen heen.

De voordelen van een Magento multistore

Het grote voordeel van een Magento multistore zit hem in het gebruiksgemak. Het is relatief eenvoudig en goedkoop om een multistore (of multishop) op te zetten. Zeker als je dezelfde configuratie gebruikt als de hoofdstore zoals de verzend- en betaalmogelijkheden. Hierdoor kun je snel testen of de shop voldoet aan de verwachtingen van de klant en ontdekken of je doelgroep bereid is producten te kopen in je nieuwe webshop.

Ook op het gebied van marketing biedt een mutistore enorme voordelen. Omdat een multistore je koperspubliek verkleind kun je zeer gericht SEO en bijvoorbeeld Google Adwords inzetten.

Uitbreiden naar het buitenland

Heb je er wel eens over nagedacht om met je webshop over de landsgrenzen te gaan? Je markt te vergroten en je omzet te veelvoudigen? Dat kan met een Magento multistore. Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat je Nederlandse webshop vertaald wordt naar een andere markt, met een eigen domeinnaam en landspecifieke extensie. En dat alles onder hetzelfde beheersysteem (backend) als de Nederlandse webshop.

Netfort heeft een groot aantal internationale Magento multi-stores opgeleverd. Onze kennis over online ondernemen in het buitenland is daardoor flink gegroeid en nagenoeg onbeperkt. Onze klanten verkopen hun goederen vanuit Nederland met succes over de hele wereld.

Wil je meer weten over een Magento multistore, of over de uitbreiding van je eigen Nederlandse webshop naar het buitenland? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met de Magento specialisten van Netfort Marketing & ICT.

adminMagento Multistore