Magento-Multistore-Infographic.png

Magento Multistore

Biedt je producten aan onder een groot aantal categorieën dan zou je kunnen overwegen om te gaan werken met een Magento multistore. Een aparte webshop gefocust op producten binnen een bepaalde groep of categorie.

Een mooi voorbeeld hiervan is het welbekende Coolblue. Coolblue heeft meerdere niche webshops met als doel de klant zo goed mogelijk te bedienen binnen een bepaalde productgroep. Denk hierbij aan speciale webshops voor seniorentelefoons, headsets, fietsendragers etc. Een niche webshop zorgt voor een overzichtelijk productaanbod en duidelijke productinformatie. Hierdoor zal een bezoeker je shop zien als autoriteit op een specifieke productgroep.

Een Magento multistore kan als doel hebben om de Nederlandse markt te bedienen, maar met hetzelfde gemak ga je over de landsgrenzen heen.

De voordelen van een Magento multistore

Het grote voordeel van een Magento multistore zit hem in het gebruiksgemak. Het is relatief eenvoudig en goedkoop om een multistore (of multishop) op te zetten. Zeker als je dezelfde configuratie gebruikt als de hoofdstore zoals de verzend- en betaalmogelijkheden. Hierdoor kun je snel testen of de shop voldoet aan de verwachtingen van de klant en ontdekken of je doelgroep bereid is producten te kopen in je nieuwe webshop.

Ook op het gebied van marketing biedt een mutistore enorme voordelen. Omdat een multistore je koperspubliek verkleind kun je zeer gericht SEO en bijvoorbeeld Google Adwords inzetten.

Uitbreiden naar het buitenland

Heb je er wel eens over nagedacht om met je webshop over de landsgrenzen te gaan? Je markt te vergroten en je omzet te veelvoudigen? Dat kan met een Magento multistore. Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat je Nederlandse webshop vertaald wordt naar een andere markt, met een eigen domeinnaam en landspecifieke extensie. En dat alles onder hetzelfde beheersysteem (backend) als de Nederlandse webshop.

Netfort heeft een groot aantal internationale Magento multi-stores opgeleverd. Onze kennis over online ondernemen in het buitenland is daardoor flink gegroeid en nagenoeg onbeperkt. Onze klanten verkopen hun goederen vanuit Nederland met succes over de hele wereld.

Wil je meer weten over een Magento multistore, of over de uitbreiding van je eigen Nederlandse webshop naar het buitenland? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met de Magento specialisten van Netfort Marketing & ICT.

Magento Multistore
magento-seo-support1.jpg

Magento SEO

De pagina is bijgewerkt in mrt 6, 2024 @ 14:59

“Kijk je liever naar een filmpje dan het lezen van tekst? Onderaan deze pagina vind je onze video over Magento SEO. Veel succes met de optimalisatie en de vindbaarheid van je eigen Magento webshop – Tonny Duiveman”

=======

Wat is Magento SEO?

Magento SEO is een samenvoeging van twee op zichzelf staande zaken, te weten Magento en SEO. Magento is open source webwinkel software en SEO staat voor Search Engine Optimization. Gecombineerd en goed uitgevoerd zorgt Magento SEO voor goede posities in zoekmachines van informatieve pagina’s, categorieën en productpagina’s van een Magento webshop.

=======

“De SEO tips op deze pagina helpen je echt een heel eind op weg. Lukt het niet, neem dan contact op met ons bedrijf voor professionele SEO begeleiding door onze Magento developers.” Bekijk ook onze aanbieding.

Wil je graag zelf aan de slag dan kun je bij Google terecht voor algemene richtlijnen bij SEO.

Magento SEO

Magento (2) SEO in het kort:

Hier zijn enkele specifieke tips om de SEO van een Magento 2-webshop te verbeteren:

  1. Geoptimaliseerde URL-structuur:
    • Configureer zoekmachinevriendelijke URL’s in Magento 2 door SEO-vriendelijke URL’s in te schakelen via de instellingen. Dit zorgt ervoor dat je URL’s zijn geoptimaliseerd met relevante zoekwoorden en categorieën.
  2. Gebruik van SEO-titels en metabeschrijvingen:
    • Optimaliseer de SEO-titels en metabeschrijvingen voor productpagina’s, categorieën en andere pagina’s. Gebruik relevante zoekwoorden, maar zorg ervoor dat ze natuurlijk en aantrekkelijk zijn voor gebruikers.
  3. Optimaliseer afbeeldingen:
    • Comprimeer afbeeldingen om de laadtijd van de pagina te verbeteren. Voeg ook beschrijvende alt-teksten toe aan afbeeldingen met relevante zoekwoorden om de vindbaarheid in afbeeldingszoekopdrachten te vergroten.
  4. Maak gebruik van Rich Snippets en gestructureerde gegevens:
    • Implementeer gestructureerde gegevens volgens Schema.org-markeringen om zoekmachines te helpen begrijpen waar je inhoud over gaat. Dit kan resulteren in betere weergave van Rich Snippets in de zoekresultaten.
  5. Responsief en mobielvriendelijk ontwerp:
    • Zorg ervoor dat je Magento 2-webshop een responsief ontwerp heeft dat goed presteert op mobiele apparaten. Mobielvriendelijke websites hebben de voorkeur van Google en kunnen hoger scoren in zoekresultaten voor mobiele gebruikers.
  6. Sitemap toevoegen en optimaliseren:
    • Genereer een XML-sitemap en dien deze in bij Google Search Console om de crawlbaarheid van je site te verbeteren. Zorg ervoor dat de sitemap alle relevante pagina’s bevat en regelmatig wordt bijgewerkt.
  7. Optimaliseer laadsnelheid van de website:
    • Verbeter de laadsnelheid van je Magento 2-webshop door caching te gebruiken, afbeeldingen te optimaliseren, onnodige extensies te verwijderen en gebruik te maken van CDN (Content Delivery Network) om statische inhoud te leveren.
  8. Contentmarketing en bloggen:
    • Creëer waardevolle en relevante content zoals blogposts, handleidingen, productrecensies, enzovoort. Voeg regelmatig nieuwe content toe die zowel klanten als zoekmachines aanspreekt en de autoriteit van je site opbouwt.
  9. Optimaliseer voor lokale SEO (indien van toepassing):
    • Als je een fysieke locatie hebt of lokaal wilt targeten, zorg er dan voor dat je lokale SEO-strategieën implementeert, zoals het toevoegen van je bedrijf aan lokale bedrijfsgidsen, het gebruik van lokale zoekwoorden en het verkrijgen van positieve recensies.
  10. Monitor en analyseer prestaties regelmatig:
  • Gebruik tools zoals Google Analytics en Google Search Console om de prestaties van je webshop te volgen. Analyseer het verkeer, de zoekwoorden, de klikfrequentie en andere belangrijke statistieken om te begrijpen waar verbeteringen nodig zijn.

Door deze tips toe te passen en regelmatig de prestaties van je Magento 2-webshop te evalueren, kun je de SEO optimaliseren en de zichtbaarheid in zoekmachines vergroten.

SEO voor je Magento homepage

SEO gaat in hoofdzaak over content waaronder teksten, afbeeldingen en video’s. Bij Magento SEO is dat niet anders. De vindbaarheid van je shop-homepage met goede zoekwoordposities hangt voor het overgrote deel af van de welkomst tekst. Dit bereik je voornamelijk met zoekwoorden, zoekzinnen (keywords en keyphrases) en “proof” woorden ofwel synoniemen en gerelateerde zoekwoorden die je focuswoorden verduidelijken en versterken. Plaats eerst je content en finetune het daarna.

De zoekwoorddichtheid van je content moet daarbij niet worden overdreven. Hou altijd de gebruiks- en zoekmachinevriendelijkheid in de gaten. Het is verleidelijk om je zoekwoorden vaak te gebruiken, maar met “keyword stuffing” kun je in de problemen komen. Let bij de opbouw van de tekst goed op het gebruik van kopteksten (H1) en subkoppen of alineaheaders (H2 en H3). Ook erg belangrijk is de browser title. Plaats hierin niet meer dan 5 belangrijke zoekwoorden en hou het interessant en gebruiksvriendelijk voor zoekmachines en je doelgroep.

Tools voor zoekwoorden onderzoek

Om meer uit je content te halen kun je het beste een zoekwoordonderzoek starten. Hiervoor zijn verschillende (gratis en betaalde) tools beschikbaar. De bekendste is de zoekwoordplanner van Google Ads, maar wellicht het handigste om dit te onderzoeken is d.m.v. de browser extensie of app “Keyword Surfer“. Deze kun je toevoegen aan je Chrome browserbalk. Bij elke zoekopdracht krijg je van deze tool suggesties over de te gebruiken focus-zoekwoorden met daarbij het zoekvolume per maand.

Meta-description in Magento voor SEO?

Vul de description alleen in als je ook werkelijk iets belangrijks bij de omschrijving wilt tonen in de zoekresultaten van Google. Herhaal dit dan ook in de tekst op de pagina zelf. Bezoekers moeten deze zoekwoorden tenminste terug kunnen vinden met Ctrl + f. Niets is zo frustrerend als een tekst vinden in de zoekresultaten, waar vervolgens niks over te vinden is in de tekst op de geopende pagina. Je zou ook de meta description leeg kunnen laten, de zoekmachine bepaalt dan aan de hand van de zoekopdracht welke zin (snippet) uit de tekst getoond wordt.

Conversie verhogen en een maximale click through rate vanuit de zoekmachine lukt alleen met het tonen van de juiste zoekwoorden. Probeer daarbij ook “powerwoorden” te gebruiken. Het gebruik van cijfers werk vaak ook goed en kan een stimulans zijn om een kijkje te nemen op de pagina.

  1. Een voorbeeld van een metatitle zonder powerwoord en cijfer; “Nieuwe marketing inzichten“.
  2. Een voorbeeld van een metatitle met powerwoord en cijfer; “10 opzienbarende ontdekkingen over marketing in 2023“.

Simpelweg een power- of krachtwoord toevoegen, met of zonder getal zal de doorklik ratio direct verhogen. En hoe hoger je in Google staat hoe beter dat natuurlijk werkt. Je moet immers al wel zichtbaar zijn om hiervan te profiteren.

Heeft “Home” eenmaal een bepaalde waarde, dan kun je in de welkomst-tekst hyperlinks toevoegen naar dieper gelegen categorieën, producten of landingspagina’s. De waarde of autoriteit wordt dan in bepaalde mate doorgegeven waardoor je belangrijkste pagina’s beter zullen ranken in zoekmachines.

magento adobe

Adobe’s Magento

De inleidende SEO-tekst op de categoriepagina

Als inleiding van een categorie biedt Magento aan het begin van de categorieweergave de mogelijkheid om een SEO-tekst te plaatsen. Deze tekst is uitermate geschikt voor Magento SEO en moet overeenkomen met de producten die voorkomen in de categoriepagina’s.

Categorieën zijn waardevolle pagina’s als het om SEO gaat; je kunt er een effectieve onderwerp-gerelateerde tekst op kwijt die versterkt wordt door de producten of het assortiment in de betreffende categorie en andersom. Geef de producten dan wel een goede title mee. Dus niet “Broek, maat 32-34” maar bijvoorbeeld “Stretch spijkerbroek Gstar, lage taille”. Dit is duidelijker voor de zoekmachine en de (be)zoeker.

Een voorbeeld categoriepagina van de ANWB webshop;

Maak van elke webshop categorie een geoptimaliseerde pagina

Maak van elke webshop categorie een geoptimaliseerde pagina

In dit voorbeeld is duidelijk te zien wat dit bedrijf wil bereiken; hoge posities in zoekmachines door goeie informatieve teksten ondersteund met afbeeldingen. De categoriepagina’s zijn geordend opgebouwd en bieden bezoekers alle informatie die ze zoeken. De bounce rate op dergelijke pagina’s is zeer laag. Ook dit heeft een positieve invloed op de rankings.

Speel met SEO-teksten op je Magento webshop productpagina’s

De productpagina kent standaard twee posities om tekst te plaatsen; de korte en de lange omschrijving. Deze vind je onder Catalogus > Beheer producten. Klik op een product uit de lijst en vul je SEO-vriendelijk tekst in naast Omschrijving en Korte omschrijving. Wat hier verder van belang is zijn de invoervakken onder tabblad “Meta-gegevens”. Hier kun je namelijk de zeer belangrijke browser title (Meta Title) toevoegen.

Heb je de title of naam van het product juist geformuleerd dan is het zaak om de zoekmachine voldoende duidelijk te maken welk product het is. Doe dit aan de hand van de tekst, de context waarin de title staat en gerelateerde zoekwoorden. Maak gebruik van short-tail (1-2 woorden), medium-tail (2-3 woorden) en long-tail (3+ woorden) zoekwoorden of – zinnen die toepasselijk zijn voor dit specifieke product. Bedenk daarom welke woorden toepasselijk zijn voor het product.

Optimaliseer je landingspagina’s

Landing-pages zijn pagina’s waarop een (be)zoeker je website binnenkomt. Zo simpel is het. Dit kunnen alle pagina’s zijn zoals de homepage (index.php), een productpagina, een categorie of de contactpagina. Omdat het voor een klant storend kan zijn om een heel verhaal te moeten lezen bij een product, de categorieweergave of een eenvoudige contactpagina, kun je aparte landingspagina’s inzetten. Hierin kun je een volledige informatieve tekst kwijt met een groot aantal belangrijke zoekwoorden. Voor SEO is het belangrijk dat je probeert om tenminste 900 woorden te gebruiken, en de pagina “verrijkt” met afbeeldingen en eventueel video’s.


Op een product-pagina of categoriepagina kun je verwijzen door middel van links naar een landingpage en andersom. Is het verhaal technisch en tekstueel goed opgebouwd dan kan dit een waardevolle bezoekersstroom opleveren. Landingspagina’s kun je maken in onder CMS > Pagina’s, of Inhoud > Pagina’s bij Magento 2. Je kunt hier zelf bepalen welke URL je wil gebruiken. Zorg er dan ook voor dat je belangrijkste zoekwoord er in voorkomt.

Om de landingspagina goed op te laten nemen in Google link je hem onderaan je website in de footer. Hiervoor ga je naar CMS > Statische blokken, of Inhoud > Blokken bij M2. Meestal staat hier standaard een blok met “Footer links”. In dit blok kun je de link naar je landingspagina plaatsen. Wordt het te druk in de footer controleer dan of de pagina tenminste in de sitemap voorkomt, maar een link vanaf een pagina of (sidewide) footer of sidebar werkt beter.


Google Images en YouTube SEO

Veel mensen gebruiken afbeeldingen en video’s om producten te zoeken. Zo zijn Google Images en YouTube respectievelijk de nummers 2 en 4 als het gaat om de meest gebruikte zoekmogelijkheden. Om bijvoorbeeld een nieuwe smartphone te kiezen zijn er een enorm aantal afbeeldingen en “unboxing” video’s te vinden.

Om een afbeelding hoog te positioneren zorg je er voor dat de afbeelding de juiste naam heeft, geplaatst is in een goede omringende tekst en het liefst in de map “Images” of “Media” van je hostingpakket. Dit geldt ook voor video’s, al verdiend het de voorkeur om deze in een map met de naam “Media”, “Video” of gewoon “Films” plaatsen. Probeer wel eigen of unieke afbeeldingen en video’s te gebruiken.

Net zoals bij teksten werkt “geleende” content altijd minder goed dan unieke content. Plaats je de video niet op je website maar alleen op YouTube, zorg dan voor een goede begeleidende tekst onder de video. Hij wordt dan hoger gepositioneerd in YouTube en met een link in de tekst naar je website werkt hij ook mee aan de vindbaarheid van je webshop.

Exif data in afbeeldingen voor hoge posities van je afbeeldingen (en webpagina’s)

Ook EXIF data of EXIF-gegevens werken goed. Exif staat voor Exchangeable Image File Format, ofwel metadata voor afbeeldingsbestanden. Hierin kun je zoekwoorden kwijt die relevant zijn voor de afbeelding en de pagina waarop hij staat. Er zijn verschillende tools waarmee je EXIF kunt toevoegen en bewerken. In de meeste versies (zo niet alle) van Photoshop bevindt zich deze mogelijkheid, maar er zijn ook een aantal online tools beschikbaar.

Webshop marketing - hoog in Google

Hoog in Google

Content: synoniemen en gerelateerde zoekwoorden

Om zoekmachines duidelijk te maken waar je verhaal over gaat gebruik je synoniemen en gerelateerde zoekwoorden, ofwel “proof” woorden. Als wij schrijven over Magento “SEO” moet duidelijk worden dat het gaat over Search Engine Optimization. Dus vullen we het verhaal aan met zoektermen zoals vindbaarheid, online, webdesign, website, webshop, magento, marketing, SERP etc.

De context waarin je hoofd zoekwoorden of focus woorden staan is erg bepalend voor de waarde die de zoekmachine geeft aan je verhaal. Met die wetenschap is het geen overbodige luxe om een uitgebreid verhaal te schrijven. Doe je best, wees creatief!

Google Mijn Bedrijf en social media

Iedereen vindt dat je sociaal en up-to-date moet zijn. Dat vindt Google ook. Ook bij SEO is het belangrijk dat je meedoet aan tenminste Facebook, Instagram, Twitter en Pinterest. Hierop plaats je korte teksten en verwijst je “vrienden” of “volgers” door naar het betreffende artikel of product op je webshop met een link.

Dit zijn de social signals die de zoekmachine belangrijk vindt en steeds belangrijker gaat vinden. De correlatie tussen sociale aandacht en hoge posities is in meerdere onderzoeken bewezen. Ofwel, de top 10 websites in Google hebben stuk voor stuk veel berichten en aandacht op social media. Deze trend zet zich de komende jaren voort.

magento-social-media

Google Local is een must om lokaal goed gevonden te worden, en werkt indien goed ingericht mee aan de algehele autoriteit van je website. Dit kun je bereiken en positief beïnvloeden met Google Mijn Bedrijf ofwel je Google Bedrijfsprofiel. Hier kun je een of meerdere lokale bedrijfspagina’s maken die rechts in de zoekresultaten getoond worden, of in de local 3-pack boven de organische zoekresultaten. Zorg ervoor dat deze pagina’s op to date en zijn en voorzien van tekst, nieuwsberichten, producten, diensten en goede beoordelingen.

Technische Magento SEO

Zorg ervoor dat je webshop technisch optimaal functioneert. Zo moet de webshop goed gespiderd en opgenomen kunnen worden door Googlebot en overige zoekmachine crawlers. Dit realiseer je o.a. met de menu-structuur, canonical URL’s, de sitemap(s), silo link-structuren en hreflang tags voor internationale targeting.

Magento SEO en hosting

Om de webshop snel te laten laden kun je hem het beste hosten bij een gespecialiseerde provider. Zo biedt Mageshops speciale, geoptimaliseerde en razendsnelle webhosting pakketten aan. Onze servers communiceren perfect met Magento d.m.v. speciale software en een efficiënt ingericht Magento .htaccess bestand. Is hosting je topprioriteit en wil je 24/7 een team van experts achter je hebben? Ga dan voor een gespecialiseerd Magento hosting bedrijf.

Wellicht anno nu overbodig, maar ook het gebruik van het veilige HTTPS (Hyper Text Transfer Protocol Secure), cookie meldingen en een privacyverklaring wordt gezien als een vereiste voor SEO. Meer over HTTPS vind je op Wikipedia.

Magento SEO consult

SEO consult

Een snelle gebruiksvriendelijke Magento webshop (onmisbaar voor SEO)

Een snel ladende shop is erg belangrijk bij SEO. De snelheid van de webshop is in grote mate afhankelijk van het soort hostingpakket. Maar ook de afbeeldingen, video’s en de te laden scrips (extensies) bepalen voor een groot gedeelte de snelheid. In Magento is standaard een cache-tool aanwezig, te vinden onder “Systeem > Cache-beheer (Cachegeheugen Management). Deze cache functie werkt naar behoren.

Afhankelijk van het soort webhosting pakket kan de cache flink opgevoerd worden met scripts op de server en instellingen in de .htaccess. Dit verschilt per hostingprovider. Heeft je webdesigner enige kennis van de technische kant van o.a. hosting dan is dit een eenvoudig klusje.

Snelle hosting bij Mageshops’ Magento

Uiteraard ben je van harte welkom om je webshop door ons te laten hosten. Hosten bij een hostingprovider die Magento “erbij” doet is in de meeste gevallen niet ideaal gebleken. Alleen een echte expert kent immers de specifieke eisen van een Magento webshop, zeker ook als deze op maat gemaakte functionaliteiten heeft.

Creatief bloggen voor een gratis bezoekersstroom

Bloggen is een goede manier om je webshop onder de aandacht te brengen. Blogs met “grote lappen” tekst (minimaal 900 woorden) doen wonderen in zoekmachines, voornamelijk op zoekzinnen of “long tail keyphrases”. Maar een blog leent zich ook uitstekend voor de niches in je branche. Er is voldoende blogsoftware te vinden die geïntegreerd kan worden. Er zijn zelfs diverse WordPress plugins beschikbaar.

Blogger SEO

Waar wij de beste resultaten mee behalen zijn blogs van Blogger.com. Blogger is eigendom van Google, je vindt het onder je Gmail account. Je mag een flink aantal blogs aanmaken, met een maximum van 500!

Wat ook erg goed werkt met Blogger is je vindbaarheid vergroten in de afbeeldingen zoekmachine. Voor afbeeldingen heb ik o.a. een test gedaan met het Magento logo. Hiervoor heb ik https://magentologo.blogspot.nl/ gemaakt. De afbeeldingen hebben de juiste benaming en onderschrift meegegeven en in de juiste context geplaatst. Zoek je nu in Google images naar Magento, maar zeker Magento logo dan komt dit blog er goed uit.

Dit idee zou je naar je eigen blog kunnen kopiëren. Dit voorbeeld-blog ziet er niet fraai uit, maar voor de test is het voldoende. Wil je het er allemaal wat beter uit laten zien dan zijn daar genoeg mogelijkheden voor binnen de Blogger editor. Ons hoofdblog (visueel iets aantrekkelijker) vind je op https://sitespot.blogspot.nl.

Bloggen in Magento of Blogger voor SEO

Conclusie

Hoog ranken in Google is afhankelijk van erg veel factoren. In Magento 1 kun je SEO technische zaken aanpakken en in M2 zijn daarin een aantal verbeteringen doorgevoerd, zoals rich snippets en microdata, maar ook dat verricht geen wonderen. Google past het algoritme regelmatig aan om de kwaliteit van de zoekresultaten, in relatie tot de zoekintentie te verbeteren waardoor professionele SEO support onmisbaar is.

Vraag ons daarom gerust naar de mogelijkheden. Voor een fractie van je marketingbudget zorgen we ervoor dat jou webshop de hoogst mogelijke posities krijgt en houdt!

Magento SEO op YouTube

Magento SEO nodig voor je shop en wil je het uitbesteden? Of heb je vragen?

  • Tel. 038-3338838
  • E-mail: info(@)mageshops.nl.

Magento SEO is geschreven door Tonny Duiveman, SEO-specialist bij Netfort Marketing & ICT.

Magento SEO
template-theme-magento.jpg

Magento templates

Bij de aanvraag voor een Magento webshop krijgen we altijd de vraag naar meer informatie over Magento templates zoals; welke templates zijn geschikt voor Magento, kan ik bij Magenshops een template laten maken, zijn er standaard Magento templates, welke template is geschikt voor onze doelstellingen, wat wordt verstaan onder ” schaalbare of responsive templates” en welke kosten zijn hier aan verbonden?

Vragen die terecht gesteld worden. Immers, de template bepaald het uiterlijk van je Magento webshop en voor een groot gedeelte de gebruikerservaring voor je bezoekers. De Magento template is de eerste indruk die een bezoeker krijgt van de shop, en zoals we allemaal weten is de eerste indruk bepalend.

Heb je een vraag over Magento templates? Neem geheel vrijblijvend contact met ons op.

De layout

Magento templates moeten voldoen aan bepaalde eisen. Zo moet er ruimte zijn voor het winkelmandje, en ruimte voor de attributen voor het verfijnen van zoekopdrachten binnen de Magento webshop. Verder moet er een ruimte zijn voor de header (winkelmandje, slideshow, logo), de footer (algemene voorwaarden, contactgegevens), het (top)menu en het kruimelpad. Ook zal het ontwerp SEO vriendelijk moeten zijn. Denk hierbij aan de sitemap, ruimte voor het intern linken van de statische pagina’s, kopteksten, alt-teksten en een goede werking van de mobiele weergave (responsive).

Sinds dit jaar (2020) is de mobiele weergave leidend voor je posities in Google. Check hier of jou webshop geschikt is voor Google Mobile.

Een template laten maken

Laat je een Magento template maken door een grafisch ontwerper dan zal hij rekening moeten houden met voorgaande punten. De grafisch ontwerper maakt niet alleen de homepagina, maar ontwerpt ook vervolgpagina’s zoals een categorie indeling, productpagina, een statische pagina en de afrekenpagina of checkout.

Daarbij moet rekening gehouden worden met standaard zaken die een webshop uniek maken. Neem je bijvoorbeeld de productpagina dan zul je tenminste afbeeldingen willen tonen, de prijs, de specificaties van het product, ruimte voor een korte en lange omschrijving en een bestelknop. Dit lijkt logisch, maar vergeet je een onderdeel in het ontwerp dan zal de pagina als geheel waardeloos zijn.

Pre-made Magento templates

Neem je genoegen met een pre-made template dan is de keuze enorm. Er zijn een groot aantal aanbieders van de meest prachtige ontwerpen te vinden. De voordelen zijn duidelijk; goedkoop, professioneel en bijna alle aangeboden Magento templates zijn responsive zodat ze mee schalen op elk apparaat.

Goedkoop betekend niet dat de aangeboden Magento templates slecht zijn, in tegendeel. Ze zijn stuk voor stuk zeer professioneel ontworpen en zijn volledig naar wens aan te passen. Door het gebruik van eigen kleuren, logo en wijzigingen in de layout kan een aangeschafte template volledig uniek opgeleverd worden!

Waar vind ik templates?

Krijgen we bij Netfort de vraag naar een pre-made Magento template dan kijken we samen met de klant naar de volgende websites:

Templatemonster.com (https://www.templatemonster.com/magento-themes.php)
Handige website met een groot aantal “normale” en responsive Magento templates. Je kunt selecteren op zaken als kleur en onderwerp of thema. Een gemiddelde template kost hier momenteel $180,00. Wil je dat niemand anders de template aanschaft, dan kan er afgerekend worden met een buyout licentie.

Themeforest.net (https://themeforest.net/category/ecommerce/magento)
Themeforest was de eerste aanbieder van responsive Magento templates. Erg goede templates met een gemiddelde prijs van $85,00.

Rockettheme.com (https://www.rockettheme.com/magento-templates)
Professionele templates maar minder keuze. Gemiddeld kost een Magento template bij RocketTheme $90,00.

Templates van Mageshops.nl, responsive en uniek

Netfort’s Mageshops.nl maakt klantspecifieke Magento templates voor versie 1 en 2 (from scratch) en tweakt pre-made templates volledig naar wens. Recente voorbeelden vind je in de portfolio. De laatst getoonde templates zijn responsive, en de oudere webshops worden op zeer korte termijn responsive gemaakt. Voor vragen kun je vrijblijvend contact opnemen;

Mageshops.nl, dochter van Netfort M&I uit Kampen
Industrieweg 11
8263 AA Kampen
E-mail: info@mageshops.nl
Tel: (+31)(0)38-3338838
Storingsnummer: (+31)(0)85-4012648

Magento templates
magento-shop-beginnen.jpg

Magento, onbeperkte mogelijkheden voor online verkoop

Voor wie is Magento nu eigenlijk bedoeld?

Magento open source ecommerce is een onmisbaar webshop systeem voor elk bedrijf dat online producten aanbiedt. Ben je begonnen met een ander webshopsysteem? Een Facebook Store, WordPress, een van de vele aanbieders van online webwinkelsofware zoals Shopify of (blijven hangen bij) Joomla+Virtuemart?

Waarom je zonder Magento webshop de mist in gaat

In de meeste gevallen start de aankomend webwinkeleigenaar met een goedkoop (of zelfs gratis) webshop “pakketje”. De voorbeeld webshops zien er goed uit, dus waarom ook niet? En je kunt ook nog laten afrekenen met iDeal, PayPal en Mastercard! Klaar toch? Nee, helaas niet. Als Magento ontwikkelaar met jarenlange ervaring in het bouwen van Magento webshops hebben we heel wat vragen gekregen over de meest uiteenlopende mogelijkheden en implementaties. Enkele vragen zijn;

“Kan het hele menu in mijn Magento shop naar rechts verplaatst worden?”
“Kan er ruimte gemaakt worden voor extra tekst onder de product afbeeldingen”?
“Is het mogelijk om onze bezoekers speciale producten te laten sorteren op de kleur rood”?
“De bezoeker moet op de productpagina een aantal meters kunnen ingeven en verschillende materialen zodat er een prijs per m2 uitkomt”
“Kan er een winkelmandje komen waar onze klanten producten in kunnen plaatsen uit al onze shops”?
“Kunnen we onze shop presenteren d.m.v. een productfeed gekoppeld aan Beslist.nl, Google Shopping en eBay?

Dit is slechts een fractie van de vragen. Alleen bij Magento is ALLES mogelijk! Zelfs het finetunen voor SEO is een eitje. De volledige shop inclusief programmatuur is namelijk van jezelf en volledig vrij te bewerken en aan te passen!

Alleen met Magento heb je echt onbeperkte vrijheid

Magento is open source. Dit betekend dat je het systeem vrij mag gebruiken en aanpassen. De mogelijkheden zijn daarmee onbeperkt! En omdat het zo’n populair webshopsysteem is hebben vrijwel alle grote bedrijven een koppeling ontwikkeld van en naar Magento. Dan heb ik het over koppelingen naar banken, betaalsystemen, payment service providers, boekhoudprogramma’s, vergelijkingssites, beoordelingssites, factureringssoftware etc. etc.

Magent ecommerce, ben jij er klaar voor?

Je wilt een Magento webshop maar je twijfelt nog? Voor de prijs hoef je het niet te laten. Bij Mageshops.nl kun je het zo goedkoop (en duur) maken als je zelf wilt, en betalen zoals het jou uitkomt. Denk hierbij aan een vast bedrag per maand, deelbetalingen, huurkoop, afbetaling, webshop inclusief domeinnaam en hosting, webshop met of zonder serviceovereenkomst/ SLA etc.

De keuze is aan jou, maar in alle gevallen ben je of word je volledig eigenaar van je eigen webshop. Dit klinkt misschien logisch, maar bij (nagenoeg) alle overige webshop-systemen word je nooit eigenaar of blijft je last houden van terugkomende licentiekosten.

Ik wil een Magento webshop, wat nu?

Weet je al wat je precies wilt met je webshop? Geef ons je wensen door en je krijgt per omgaande een passende vrijblijvende offerte. Zit je nog in de oriëntatiefase en ontvang je graag imput van een Magento deskundige? Bij Mageshops.nl kunnen we je alles uitleggen over Magento. Neem hiervoor vrijblijvend contact met ons op of kom even langs.

Mageshops.nl, onderdeel van Netfort
Stoomstraat 1a
8263 AT Kampen
E-mail: info @ mageshops.nl
Tel: (+31)(0)38-3338838

Magento, onbeperkte mogelijkheden voor online verkoop
tips-magento.jpg

Magento tips, de 5 belangrijkste

Je hebt een Magento webshop gevuld met producten waarin je alle vertrouwen hebt. Nu is het een kwestie van afwachten tot de eerste bestellingen binnenstromen. Fout! Er is werk aan de winkel. De inrichting en marketing van je Magento webshop is een continue en creatief proces.

Heb bovenal oog voor detail. Waarom koopt men bij BOL.com wel die dure game console met alle accessoires, maar laten ze jouw webshop links liggen? Eenvoudige toevoegingen en extensies zoals One Step Checkout kunnen al een wereld van verschil betekenen als het gaat om gebruiksgemak en omzet.

 

Tip 1. Hou het rustig

De bezoekers van je webshop willen iets. Ze zoeken informatie, een product, een prijs en eventueel de verzendkosten en voorwaarden. Hou het design daarom rustig. Een eenvoudige en netjes gestructureerde Magento webshop met een duidelijke navigatie straalt vertrouwen uit.
Hou teksten bondig en kort en verveel je bezoeker niet met ellenlange verhalen. Voor SEO doeleinden is het soms beter om meer tekst te gebruiken dan nodig, maar denk primair vanuit je potentiële klant. Lange teksten kun je beter kwijt op een speciaal daarvoor ingerichte blogpagina, of ergens onderaan een categorie.

Gebruik One Step Checkout voor een rustige, overzichtelijke afrekenpagina. Op het internet heerst een zapcultuur. Probeer de bezoeker vast te houden met relevante informatie en laat zien waarom het product het beste bij jou gekocht kan worden.

responsive magento mobileTip 2. Straal vertrouwen uit

Ben je een eendagsvlieg, een affiliate, een zolderverkoper/ dozenschuiver of misschien zelfs een oplichter? Natuurlijk niet! Dat laat je zien aan de hand van het adres van je fysieke winkel, het logo van thuiswinkelwaarborg, eerlijke recensies vanuit Trustpilot, een goed garantie en retour verhaal, Facebook “likes” en duidelijke contactgegevens. Om een bezoeker echt over de streep te trekken kun je gebruik maken van een real-time chatprogramma als zopim.com. In het beheermenu van dit online programma zie je op welke pagina je bezoeker zich bevindt en je kunt daardoor snel zijn vragen beantwoorden.

 

Tip 3. Meer omzet met upsells

Een upsell is een vergelijkbaar product voor een hogere prijs. Dit kan bijvoorbeeld een diepvrieskist zijn met net iets meer inhoud. De prijs van de standaard diepvrieskist is € 150,00. Wil de bezoeker deze aanschaffen dan heeft hij dit bedrag in gedachten al uitgegeven. Waarom zou hij nu niet voor een klein bedrag extra een nog grotere, luxere diepvries kopen? Plaats het duurdere product er dus bij als upsell, de kans is groot dat je bezoeker kiest voor de duurdere variant.

 

Tip 4. Let op de kleur en vorm van je bestel knop

Een bestelknop moet duidelijk te vinden zijn. Dit betekend niet dat hij erg groot moet zijn in schreeuwerig rood met koeienletters. Volgens de laatste onderzoeken is een oranje knop met afgeronde hoeken het meest uitnodigend om op te klikken. Het idee is dat oranje wel opvalt maar niet agressief overkomt, en afgeronde hoeken in tegenstelling tot vierkant meer naar zichzelf uitnodigen.

 

Tip 5. Laat Google voor je werken

Wel eens gehoord van SEO, SERP’s of CTR? Dit zijn termen die te maken hebben met de vindbaarheid in Google. Nu zijn Magento webshops per definitie zoekmachinevriendelijk en goed indexeerbaar. Er is echter veel te verbeteren. Zo kun je de naam van het product terug laten komen (Magento SEO Tweak) in de korte omschrijving, lange omschrijving, meer informatie en eigenschappen. De zoekwoorddichtheid knalt hiermee omhoog en de top-zoekwoorden staan nog op de juiste plaatsen ook. Laat ook eens kijken naar de (bron)opbouw van je template. Zie je in de Google cache je menu, winkelmandje, algemene voorwaarden en footer-links bovenaan de pagina? Draai dit om en zorg er voor dat je productnaam als eerst gezien wordt. Bij de meeste templates is dit voor een webshop bouwer redelijk eenvoudig aan te passen.

Magento tips, de 5 belangrijkste