seo-voor-afbeeldingen.jpg

Het belang van afbeeldingen voor SEO

Goede posities in zoekmachines, waaronder de grootste Google, hangt af van een enorm aantal factoren. De hele website moet goed geïndexeerd kunnen worden en de techniek en content moeten in orde zijn.
Met content bedoel ik teksten, afbeeldingen en video’s. Hierbij gaat het om kwaliteit en kwantiteit. Een website moet er netjes en verzorgd uitzien en je moet voldoende en goede informatie bieden over elk onderwerp die je behandeld.
Google ziet graag dat je deze onderwerpen op een unieke manier van alle kanten belicht, het liefst aangevuld met afbeeldingen en eventueel afbeeldingen.

Niet alleen de teksten dienen uniek te zijn, maar ook de afbeeldingen die je gebruikt ter verduidelijking van je product of boodschap. En hier is in de meeste gevallen enorm veel winst te behalen.
Je afbeeldingen zijn als je het goed aanpakt zichtbaar in Google Search en Google Images. Maar dan moet je wel in SEO termen denken. Doe je dit niet dan winnen je concurrenten het van je die zich daar wel op focussen.

De zichtbaarheid van je afbeeldingen in Google

Hoe zorg je er nu voor dat je afbeeldingen zichtbaar worden in Google? Om te beginnen moeten ze uniek zijn. Vaak zien we dat afbeeldingen “geleend” worden van het internet, of dat productafbeeldingen aangeleverd worden door de leverancier of fabrikant. Dit is lekker makkelijk, maar hierdoor is de kans erg groot dat ook je concurrenten dezelfde afbeeldingen gebruiken.

Voor grote spelers zoals AH, Zalando of Coolblue is dit niet zo’n groot probleem. Deze websites hebben de autoriteit (vertrouwen van Google) om sowieso wel hoog te eindigen in de zoekresultaten ofwel search engine result pages (SERP). Behoor je niet tot deze grote jongens dan zul je creatief moeten zijn. Uniek is hierbij het toverwoord.
Je zou een veelgebruikte afbeelding kunnen voorzien van een tekst of je logo. Maar ook het spelen met de belichting of het formaat maakt al verschil.

Wat echt goed werkt is een collage. Hieronder een voorbeeld van een dergelijke collage. Hiervoor heb ik bestaande afbeeldingen een ander formaat gegeven, bijgesneden en een eigen bestandsnaam gegeven.
Dit kan met een programma als Photoshop, maar er zijn ook goede intuïtieve online tools te vinden zoals Photojoiner. Wees creatief, leef je uit en check Google images voor de resultaten.
Wees niet te gehaast, Google kan er een dag maar soms ook weken over doen om je afbeelding te indexeren.

seo voor afbeeldingen

Samengevat

  • Zorg voor unieke afbeeldingen.
  • Bied ze zo groot mogelijk aan, tenminste 800 x 800 pixels.
  • Verzin een goede relevante bestandsnaam.
  • Maak gebruik van compressie voor een minimale bestandsgrootte.
  • Maak gebruik van cache en eventueel een CDN.
  • Zorg voor relevante omringende teksten en alt-teksten.
  • Gebruik in de bestandsnaam alleen tussenstreepjes en geen laag streepje (underscore).

Meer weten over afbeeldingen of SEO in het algemeen?

T. 038-3338838 (vragen naar Tonny)
E. info@mageshops.nl

Het belang van afbeeldingen voor SEO
tips-magento.jpg

Magento tips, de 5 belangrijkste

U heeft een Magento webshop gevuld met producten waarin u alle vertrouwen heeft. Nu is het een kwestie van afwachten tot de eerste bestellingen binnenstromen. Fout! Er is werk aan de winkel. De inrichting en marketing van uw Magento webshop is een continue en creatief proces.

Heb bovenal oog voor detail. Waarom koopt men bij BOL.com wel die dure game console met alle accessoires, maar laten ze uw webshop links liggen? Eenvoudige toevoegingen en extensies zoals One Step Checkout kunnen al een wereld van verschil betekenen als het gaat om gebruiksgemak en omzet.

 

Tip 1. Hou het rustig

Bezoekers in uw webshop willen iets. Ze zoeken informatie, een product, een prijs en eventueel de verzendkosten en voorwaarden. Hou het design daarom rustig. Een eenvoudige en netjes gestructureerde Magento webshop met een duidelijke navigatie straalt vertrouwen uit.
Hou teksten bondig en kort en verveel uw bezoeker niet met ellenlange verhalen. Voor SEO doeleinden is het soms beter om meer tekst te gebruiken dan nodig, maar denk primair vanuit uw potentiële klant.

Gebruik One Step Checkout voor een rustige, overzichtelijke afrekenpagina. Op het internet heerst een zapcultuur. Probeer de bezoeker vast te houden met relevante informatie en laat zien waarom het product het beste bij u gekocht kan worden.

 

Tip 2. Straal vertrouwen uit

Bent u een eendagsvlieg, een affiliate, een zolderverkoper/ dozenschuiver of misschien zelfs een oplichter? Natuurlijk niet! Dat laat u zien aan de hand van het adres van uw fysieke winkel, het logo van thuiswinkelwaarborg, eerlijke recensies vanuit Trustpilot, een goed garantie en retour verhaal, Facebook “likes” en duidelijke contactgegevens. Om een bezoeker echt over de streep te trekken kunt u gebruik maken van een real-time chatprogramma als zopim.com. In het beheermenu van dit online programma ziet u op welke pagina uw bezoeker zich bevindt en kunt daarom snel zijn vragen beantwoorden.

 

Tip 3. Meer omzet met upsells

Een upsell is een vergelijkbaar product voor een hogere prijs. Dit kan bijvoorbeeld een diepvrieskist zijn met net iets meer inhoud. De prijs van de diepvrieskist is € 150,00. Wil de bezoeker deze aanschaffen dan heeft hij dit bedrag in gedachten al uitgegeven. Waarom zou hij nu niet voor een klein bedrag extra een nog grotere, luxere diepvries kopen? Plaats het duurdere product er dus bij als upsell, de kans is groot dat uw bezoeker kiest voor de duurdere variant.

 

Tip 4. Let op de kleur en vorm van je bestel knop

Een bestelknop moet duidelijk te vinden zijn. Dit betekend niet dat hij erg groot moet zijn in schreeuwerig rood met koeieletters. Volgens de laatste onderzoeken is een oranje knop met afgeronde hoeken het meest uitnodigend om op te klikken. Het idee is dat oranje wel opvalt maar niet agressief overkomt, en afgeronde hoeken in tegenstelling tot vierkant meer naar zichzelf uitnodigen.

 

Tip 5. Laat Google voor je werken

Wel eens gehoord van SEO, SERP’s of CTR? Dit zijn termen die te maken hebben met de vindbaarheid in Google. Nu zijn Magento webshops per definitie zoekmachinevriendelijk en goed indexeerbaar. Er is echter veel te verbeteren. Zo kun je de naam van het product terug laten komen (Magento SEO Tweak) in de korte omschrijving, lange omschrijving, meer informatie en eigenschappen. De zoekwoorddichtheid knalt hiermee omhoog en de topzoekwoorden staan nog op de juiste plaatsen ook. Laat ook eens kijken naar de (bron)opbouw van je template. Zie je in de Google cache je menu, winkelmandje, algemene voorwaarden en footerlinks bovenaan de pagina? Draai dit om en zorg er voor dat je productnaam als eerst gezien wordt. Bij de meeste templates is dit voor een webshop bouwer redelijk eenvoudig aan te passen.

Magento tips, de 5 belangrijkste
magento-shop-beginnen.jpg

Magento24.nl wordt Mageshops.nl

Vanaf het ontstaan van Magento zijn we (Netfort Marketing & ICT) ons meteen gaan verdiepen in dit geweldige e-commerce systeem. Omdat we van overtuigd waren dat we onze klanten beter van dienst konden zijn met een volledig op Magento gerichte website hebben we enkele jaren geleden Magento24.nl gelanceerd.

Nu kregen we afgelopen week een e-mail bericht van het “Magento Brand Team” met de vraag of we onze domeinnaam magento24.nl willen veranderen. Ze begrepen onze acties en uitingen volledig, maar onze domeinnaam zou geassocieerd kunnen worden het met het officiële handelsmerk. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wij wilden met onze domeinnaam enkel onze bezoekers duidelijk maken dat we echte Magento specialisten zijn.

Uiteraard hebben we begrip voor de situatie en hebben onze domeinnaam magento24.nl in goed overleg veranderd in https://mageshops.nl.

 

Magento24.nl wordt Mageshops.nl