tips-magento.jpg

Magento tips, de 5 belangrijkste

U heeft een Magento webshop gevuld met producten waarin u alle vertrouwen heeft. Nu is het een kwestie van afwachten tot de eerste bestellingen binnenstromen. Fout! Er is werk aan de winkel. De inrichting en marketing van uw Magento webshop is een continue en creatief proces.

Heb bovenal oog voor detail. Waarom koopt men bij BOL.com wel die dure game console met alle accessoires, maar laten ze uw webshop links liggen? Eenvoudige toevoegingen en extensies zoals One Step Checkout kunnen al een wereld van verschil betekenen als het gaat om gebruiksgemak en omzet.

 

Tip 1. Hou het rustig

Bezoekers in uw webshop willen iets. Ze zoeken informatie, een product, een prijs en eventueel de verzendkosten en voorwaarden. Hou het design daarom rustig. Een eenvoudige en netjes gestructureerde Magento webshop met een duidelijke navigatie straalt vertrouwen uit.
Hou teksten bondig en kort en verveel uw bezoeker niet met ellenlange verhalen. Voor SEO doeleinden is het soms beter om meer tekst te gebruiken dan nodig, maar denk primair vanuit uw potentiële klant.

Gebruik One Step Checkout voor een rustige, overzichtelijke afrekenpagina. Op het internet heerst een zapcultuur. Probeer de bezoeker vast te houden met relevante informatie en laat zien waarom het product het beste bij u gekocht kan worden.

 

Tip 2. Straal vertrouwen uit

Bent u een eendagsvlieg, een affiliate, een zolderverkoper/ dozenschuiver of misschien zelfs een oplichter? Natuurlijk niet! Dat laat u zien aan de hand van het adres van uw fysieke winkel, het logo van thuiswinkelwaarborg, eerlijke recensies vanuit Trustpilot, een goed garantie en retour verhaal, Facebook “likes” en duidelijke contactgegevens. Om een bezoeker echt over de streep te trekken kunt u gebruik maken van een real-time chatprogramma als zopim.com. In het beheermenu van dit online programma ziet u op welke pagina uw bezoeker zich bevindt en kunt daarom snel zijn vragen beantwoorden.

 

Tip 3. Meer omzet met upsells

Een upsell is een vergelijkbaar product voor een hogere prijs. Dit kan bijvoorbeeld een diepvrieskist zijn met net iets meer inhoud. De prijs van de diepvrieskist is € 150,00. Wil de bezoeker deze aanschaffen dan heeft hij dit bedrag in gedachten al uitgegeven. Waarom zou hij nu niet voor een klein bedrag extra een nog grotere, luxere diepvries kopen? Plaats het duurdere product er dus bij als upsell, de kans is groot dat uw bezoeker kiest voor de duurdere variant.

 

Tip 4. Let op de kleur en vorm van je bestel knop

Een bestelknop moet duidelijk te vinden zijn. Dit betekend niet dat hij erg groot moet zijn in schreeuwerig rood met koeieletters. Volgens de laatste onderzoeken is een oranje knop met afgeronde hoeken het meest uitnodigend om op te klikken. Het idee is dat oranje wel opvalt maar niet agressief overkomt, en afgeronde hoeken in tegenstelling tot vierkant meer naar zichzelf uitnodigen.

 

Tip 5. Laat Google voor je werken

Wel eens gehoord van SEO, SERP’s of CTR? Dit zijn termen die te maken hebben met de vindbaarheid in Google. Nu zijn Magento webshops per definitie zoekmachinevriendelijk en goed indexeerbaar. Er is echter veel te verbeteren. Zo kun je de naam van het product terug laten komen (Magento SEO Tweak) in de korte omschrijving, lange omschrijving, meer informatie en eigenschappen. De zoekwoorddichtheid knalt hiermee omhoog en de topzoekwoorden staan nog op de juiste plaatsen ook. Laat ook eens kijken naar de (bron)opbouw van je template. Zie je in de Google cache je menu, winkelmandje, algemene voorwaarden en footerlinks bovenaan de pagina? Draai dit om en zorg er voor dat je productnaam als eerst gezien wordt. Bij de meeste templates is dit voor een webshop bouwer redelijk eenvoudig aan te passen.

Magento tips, de 5 belangrijkste
magento-shop-beginnen.jpg

Magento24.nl wordt Mageshops.nl

Vanaf het ontstaan van Magento zijn we (Netfort Marketing & ICT) ons meteen gaan verdiepen in dit geweldige e-commerce systeem. Omdat we van overtuigd waren dat we onze klanten beter van dienst konden zijn met een volledig op Magento gerichte website hebben we enkele jaren geleden Magento24.nl gelanceerd.

Nu kregen we afgelopen week een e-mail bericht van het “Magento Brand Team” met de vraag of we onze domeinnaam magento24.nl willen veranderen. Ze begrepen onze acties en uitingen volledig, maar onze domeinnaam zou geassocieerd kunnen worden het met het officiële handelsmerk. En dat is natuurlijk niet de bedoeling. Wij wilden met onze domeinnaam enkel onze bezoekers duidelijk maken dat we echte Magento specialisten zijn.

Uiteraard hebben we begrip voor de situatie en hebben onze domeinnaam magento24.nl in goed overleg veranderd in https://mageshops.nl.

 

Magento24.nl wordt Mageshops.nl
Magento-Multistore-Infographic.png

Magento Multistore

Biedt je producten aan onder een groot aantal categorieën dan zou je kunnen overwegen om te gaan werken met een Magento multistore. Een aparte webshop gefocust op producten binnen een bepaalde groep of categorie.

Een mooi voorbeeld hiervan is het welbekende Coolblue. Coolblue heeft meerdere niche webshops met als doel de klant zo goed mogelijk te bedienen binnen een bepaalde productgroep. Denk hierbij aan speciale webshops voor seniorentelefoons, headsets, fietsendragers etc. Een niche webshop zorgt voor een overzichtelijk productaanbod en duidelijke productinformatie. Hierdoor zal een bezoeker je shop zien als autoriteit op een specifieke productgroep.

Een Magento multistore kan als doel hebben om de Nederlandse markt te bedienen, maar met hetzelfde gemak ga je over de landsgrenzen heen.

De voordelen van een Magento multistore

Het grote voordeel van een Magento multistore zit hem in het gebruiksgemak. Het is relatief eenvoudig en goedkoop om een multistore (of multishop) op te zetten. Zeker als je dezelfde configuratie gebruikt als de hoofdstore zoals de verzend- en betaalmogelijkheden. Hierdoor kun je snel testen of de shop voldoet aan de verwachtingen van de klant en ontdekken of je doelgroep bereid is producten te kopen in je nieuwe webshop.

Ook op het gebied van marketing biedt een mutistore enorme voordelen. Omdat een multistore je koperspubliek verkleind kun je zeer gericht SEO en bijvoorbeeld Google Adwords inzetten.

Uitbreiden naar het buitenland

Heb je er wel eens over nagedacht om met je webshop over de landsgrenzen te gaan? Je markt te vergroten en je omzet te veelvoudigen? Dat kan met een Magento multistore. Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat je Nederlandse webshop vertaald wordt naar een andere markt, met een eigen domeinnaam en landspecifieke extensie. En dat alles onder hetzelfde beheersysteem (backend) als de Nederlandse webshop.

Netfort heeft een groot aantal internationale Magento multi-stores opgeleverd. Onze kennis over online ondernemen in het buitenland is daardoor flink gegroeid en nagenoeg onbeperkt. Onze klanten verkopen hun goederen vanuit Nederland met succes over de hele wereld.

Wil je meer weten over een Magento multistore, of over de uitbreiding van je eigen Nederlandse webshop naar het buitenland? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met de Magento specialisten van Netfort Marketing & ICT.

Magento Multistore